Izlet: Smederevo – Viminacijum – Srebrno jezero

Sre 12.06.2019
Blog

Piše: Ana Kostadinović Kosta sa svojih tura po Srbiji u organizaciji SerbianAdventures-a i partnera (organizatora tura iz našeg sistema) koja je pobedila na našem konkursu za "Najlepši posao u Srbiji".

Grad gvožda i grožđa – Smederevo . Ova rima potiče od anegdote sa drugom Titom među meštanima. Priča kaže da je Tito dao odobrenje za izgradnju železare, jer je pogrešno čuo da se Smederevci hvale gvožđem umesto vinovom lozom. Železara i danas radi uz podršku investitora punom parom, a čuveno vino Smederevka i dalje je jedan od proizvoda koji simbolišu ovaj grad. Tako da se može reći da je reputacija obostrano opravdana kroz vreme.

Prošetali smo centrom, obišli pravoslavnu crkvu na trgu i Karađorđev dud – drvo pod kojim je vožd Karađorđe 1805. primio ključeve grada od Muharema Guše, turskog zapovednika gradom u vreme osmanske imperije. Zatim odlazimo do tvrđave, čija je opsada vodila padu Smedereva, ali i svih srpskih zemalja u ruke Turaka.

Igre prestola na srpski način

Smederevsku tvrđavu gradio je narod pod kulukom za despota Đurađa Brankovića u 15. veku. Ovo je najveća ravničarska tvrđava u Evropi. Rekonstruisana je nakon što je u Drugom svetskom ratu bila razrušena, prilikom eksplozije silnog naoružanja koje su okupatori skladištili unutar zidina. Tako je još jednom kroz istoriju odigrala svoju ulogu čuvara grada, sprečivši da sila detonacije zbriše stanovništvo s lica zemlje, usmerivši je na gore.

Koracima nacionalne istorije stižemo i do vile Sunčev breg – letnje rezidencije dinastije Obrenović. Smeštena je usred velelepnog letnjikovca, okružena vinogradima i borovima. Imanje je danas pod zaštitom države. U vili su izložene autentične stvari i stilski nameštaj, koji posetioce istinski vraća u period kad se u njoj živelo, mada nisu svi eksponati pripadali Obrenovićima.

Knez Miloš, osnivač dinastije, otkupio ju je od Turčina, a dvorski život u njoj ustanovili su kasnije kralj Milan i kraljica Natalija. Afinitet koji su imali prema takmičarskim društvenim igrama ili Natalijin manir da okuplja vrsne srpske pisce i slikare – udžbenici istorije ne pominju, ali mi je obilazak ove rezidencije omogućio da spoznam.

Među imperatorima i gladijatorima

Sa naše istorije, prebacujemo se na temu istorije na našim prostorima, koja seže do antičkog Rima. Poseta Viminacijumu me je oduševila, što sam i očekivala, ali i naterala da zažalim što se nisam bavila arheologijom. Za razliku od lokaliteta koje su posetioci navikli da svaki put zateknu u istom izdanju, ovaj kompleks živi i razotkriva se stalno, te je u ponudi ili pripremi uvek neka novina. Oko šest meseci godišnje kontinuirano traje terenski istraživački rad. U punom sjaju i predanosti funkcioniše i naučni istraživački centar.

Uskim hodnicima niskog krova spustili smo se u paganske i hrišćanske grobnice Viminacijuma. Ovaj grad je brojao oko 30.000 stanovnika - bio je prava metropola svog doba! Telesnom konstitucijom bih se uklopila među stare Rimljane, zaključujem po skeletnim ostacima koji su očuvani.

Zatim odlazimo u javno kupatilo, gde saznajem za njegovu višeznačnost u životu Rimljana. Nisu bili toliko naklonjeni redovnom održavanju lične higijene, koliko su posete kupatilu bile strateški važne. Svi poverljivi razgovori i krupni politički „dilovi“ sklapali su se u oblaku vodene pare. Kade je spolja grejala toplota vatre, podložene u velikim pećima, u unutrašnjosti zidova termi.

Po izlasku sam se spustila u gladijatorsku arenu i oživela legende o herojima koji su savladali lava pred očima imperatora. A pred polazak na Srebrno jezero, prošli smo i pored terena simulacije obuke rimskih legionara. Nažalost, nisam imala priliku da se okušam u kretanju rukama po, nekoliko metara iznad zemlje razapetom kanapu, jer se aktivnosti u ovom avanturističkom parku posebno zakazuju.

Povratak u sadašnjost

Vraćamo se, na posletku, u sadašnjost. Savršeno popodne, leta 2019. Srebrno jezero. Ime je dobilo po svetlucanju vode pod Suncem, što se prvim ukazom vode razaznaje. S druge strane Dunav i preko njega pogled na Rumuniju. Obalu ispunjava žamor vodozemaca i ptica. Lepo je. Baš lepo.

Odlučila sam se da u svojoj režiji smažem neku svežu ribu kod „Brke“ i nisam pogrešila! Stomaka i pogleda punih utisaka, sedam u autobus. Razmišljam koliko Srbija može biti zemlja nepoznanica i avanture, samo ako joj date šansu da vam se predstavi u svim svojim pojedinostima. Neka sećanja na prošlost ovde su ispričana za primer i poštovanje, a neke važne uspomene žive brigom naših naučnika i kustosa.

SerbianAdventurs platforma vam omogućava da upoznate Srbiju i da na najjednostavniji način odaberete i rezervišete izlete koji će vam otvoriti nova saznanja i pružiti brojne avanture po Srbiji koje ne trebate propustiti!

************************

Anine doživljaje sa tura možete pratiti i na Instagramu, Facebook-u i našem Youtube kanalu.